Drogi, nawierzchnie, obszary obciążone ruchem
Tensar oferuje sprawdzone rozwiązania do zastosowania w nawierzchniach ulepszonych i nieulepszonych, zapewniające wysoką trwałość przy jednoczesnej oszczędności materiałów, czasu i środków oraz optymalizacji całkowitych kosztów eksploatacji.
Bez względu na to, czy chodzi o autostrady czy tymczasowe drogi dojazdowe, firma Tensar dostarcza rozwiązania projektowe przyspieszające budowę, wydłużające okres eksploatacji i redukujące zapotrzebowanie na prace utrzymaniowe.
Redukcja objętości użytego kruszywa i innych materiałów drogowych prowadzi do ograniczenia kosztów, czasu robót i emisji zanieczyszczeń, przyczyniając się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Technologia georusztów Tensar stosowana jest do:
- stabilizacji podłoża,
- redukcji grubości dolnych warstw konstrukcji nawierzchni,
- poprawy trwałości dróg utwardzonych i gruntowych,
- zwiększenia nośności nawierzchni dla obciążeń ponadnormatywnych.
Ponadto produkty Tensar do zbrojenia warstw asfaltowych ograniczają propagację spękań i zwiększają trwałość zmęczeniową konstrukcji.
Nawierzchnie podatne
Nawierzchnie podatne często ulegają przedwczesnemu uszkodzeniu w wyniku postępujących przemieszczeń i osłabienia podłoża oraz warstw niezwiązanych z kruszywa. Georuszty Tensar zwiększają sztywność konstrukcji nawierzchni dzięki zazębieniu kruszywa w oczkach georusztu i skrępowaniu poziomych przemieszczeń ziaren kruszywa. Powstaje w ten sposób warstwa kruszywa stabilizowanego georusztem, która zapewnia lepszą pracę konstrukcji, minimalizuje zapotrzebowanie na prace utrzymaniowe i wydłuża odstępy między remontami.
Do pogorszenia stanu konstrukcji podatnych może również przyczynić się wystąpienie spękań, lecz w takiej sytuacji ukrytą siłą nawierzchni stają się produkty Tensar do zbrojenia warstw asfaltowych. Ograniczają one propagację spękań i zwiększają trwałość zmęczeniową. Praca nawierzchni ulega znaczącej poprawie, a koszty utrzymania i napraw w perspektywie okresu eksploatacji spadają.
Nawierzchnie sztywne
Firma Tensar pomoże Państwu w budowie bardziej wytrzymałych i trwałych nawierzchni sztywnych. Warstwa kruszywa stabilizowanego georusztem Tensar zapewnia nawierzchni sztywnej lepsze oparcie niż grubsza warstwa kruszywa bez georusztu. Taka podbudowa charakteryzuje się wyższym modułem sprężystości i nie ulega osłabieniu z biegiem czasu.
Kruszywo zostaje unieruchomione w oczkach georusztu, co ogranicza odkształcenia warstwy w całym okresie eksploatacji. Skrępowanie kruszywa redukuje przemieszczenia boczne ziaren, prowadząc nie tylko do zmniejszenia deformacji warstwy, lecz również ograniczając zanieczyszczenie podbudowy z kruszywa ziarnami i cząstkami gruntu podłoża.
Większość problemów z nawierzchniami betonowymi wiąże się z niewłaściwą pracą szczelin. Niedostateczna współpraca sąsiednich płyt prowadzi do wzrostu naprężeń w płycie, co wywołuje klawiszowanie, pompowanie i pęknięcia w narożach. Warstwa kruszywa stabilizowanego georusztem Tensar zapewnia nośność i jednorodne podparcie płyt betonowych, minimalizując potencjalne nierównomierne przemieszczenia płyt mogące prowadzić do ich klawiszowania czy pęknięć.
Nawierzchnie dla obciążeń ponadnormatywnych
Projektowanie i budowa nawierzchni dla obciążeń ponadnormatywnych wymaga szczególnej staranności. W wielu przypadkach są to nawierzchnie w portach, terminalach intermodalnych i obiektach przeładunkowych, jak również na lotniskach, w centrach dystrybucyjnych i korytarzach transportowych.
Nawierzchnie tego typu poddane są bardzo wysokim obciążeniom od ruchu o niskiej prędkości lub pojazdów stojących. Często związane są z obiektami o dużych parkingach/obszarach utwardzonych, strefami o wysokim natężeniu ruchu, placami składowymi na budowach, miejscami postoju ciężkiego sprzętu, wjazdami na place budowy i innymi intensywnie użytkowanymi obszarami.
Górna warstwa nawierzchni może być wykonana z mieszanki asfaltowej, płyt betonowych lub kostki. Zastosowanie zbrojenia z georusztów Tensar w nawierzchniach dla obciążeń ponadnormatywnych może wydłużyć ich okres eksploatacji trzy- do sześciokrotnie, zapewniając znaczne oszczędności w skali cyklu życia inwestycji.
Nawierzchnie nieulepszone
Większość dróg wiejskich, dróg dojazdowych czy tymczasowych dróg technologicznych ma nawierzchnie nieulepszone, ewentualnie z wykonanym powierzchniowym utrwaleniem mającym ograniczyć pylenie i rozmywanie przez wodę. Zasadniczą rolę w tych nawierzchniach pełnią warstwy niezwiązane, które zabezpieczają podłoże i zapewniają utrzymanie pożądanego profilu.
Podczas budowy drogi grunty niejednorodne i słabonośne wymagają zabezpieczenia przed deformacjami. Po zakończeniu budowy podłoże musi być z kolei zabezpieczone przed ruchem mogącym doprowadzić do jego deformacji i uszkodzenia drogi.
Georuszty Tensar zaprojektowane są tak, aby kruszywo zazębiało się i blokowało w ich oczkach. Powstaje w ten sposób warstwa kruszywa stabilizowanego georusztem, która znacznie ogranicza pionowe i poziome przemieszczenia ziaren. Warstwa taka równomiernie rozkłada obciążenia na podłoże i zwiększa nośność nawierzchni, zapewniając jej długofalową stabilizację i podwyższoną trwałość.
Zbrojenie warstw asfaltowych
Obecność spękań na powierzchni warstw asfaltowych skutkuje wnikaniem wody w głąb konstrukcji, osłabieniem niższych warstw nawierzchni i podłoża, a wreszcie – postępującym pogorszeniem stanu i trwałą utratą nośności. Zbrojenie warstw asfaltowych ogranicza propagację spękań odbitych w obrębie pakietu warstw asfaltowych, redukując również spękania spowodowane rozszerzaniem termicznym i skurczem niższych warstw i podłoża. Zbrojenie warstwy asfaltowej może również wydłużyć jej trwałość poprzez opóźnienie inicjacji spękań zmęczeniowych.
Firma Tensar oferuje szeroką gamę georusztów i geokompozytów zaprojektowanych z myślą o współpracy z warstwami asfaltowymi. Zwiększają one sztywność na rozciąganie, ograniczają odkształcenia i redukują przyrost oraz rozmiary spękań. Kompozyty przeznaczone do zbrojenia warstw asfaltowych składają się z georusztów połączonych z geowłókninami, które wspólnie funkcjonują jako zbrojenie, warstwa SAMI (ang. Stress Absorbing Membrane Interlayer) oraz bariera dla wilgoci.