Stabilizacja nawierzchni kolejowych
Systemy stabilizacji nawierzchni kolejowych Tensar stosowane są na całym świecie. Zapewniają szybką, ekonomiczną i bezpieczną realizację budowy i napraw torów.
Georuszty Tensar mechanicznie stabilizują podsypkę i warstwę ochronną, zwiększając ich sztywność, redukując niejednorodność podparcia oraz minimalizując osiadania i degradację tłucznia.
Czynności utrzymaniowe
Stabilizacja podsypki redukuje tempo przyrostu nierówności pionowych;
Zachowanie przez tor przyjętego położenia w profilu podłużnym jest bezpośrednio związane z projektem i stanem podtorza. Jeśli podtorze będzie dobrze zaprojektowane, jedynie podsypka będzie wymagała okresowych robót utrzymaniowych – niezbędne będzie podbijanie podkładów i uzupełnianie tłucznia, aby zniwelować efekty przemieszczeń poziomych podsypki. Niemniej jednak, na wielu istniejących odcinkach linii kolejowych warunki posadowienia są dalekie od idealnych, co skutkuje przyspieszonymi przemieszczaniami podsypki i obniżeniem jakości geometrycznej toru. Prędkość pogorszenia parametrów geometrycznych związana jest również ze sztywnością podtorza. Stabilizacja podsypki georusztem rozłożonym na jej spodzie ogranicza przemieszczenia boczne tłucznia, a zatem ma bezpośredni wpływ na zachowanie geometrii toru. Jak wykazały badania, możliwe jest zmniejszenie tempa przyrostu nierówności toru o 2-4 razy, co może przełożyć się na nawet czterokrotne wydłużenie okresu między robotami utrzymaniowymi.Budowa podtorza
Stabilizacja georusztem – zwiększenie sztywności i wytrzymałości
Sztywność nawierzchni kolejowej ma bardzo istotny wpływ na warunki jej pracy. Pewien zakres obserwowanych ugięć pod kołem obciążającym nawierzchnię jest zjawiskiem pozytywnym – czasza ugięć świadczy o dobrym rozkładzie obciążeń w konstrukcji, owocującym stopniowym obniżaniem naprężeń w poszczególnych warstwach. Niemniej jednak, gdy ugięcia są nadmierne, wywołują one wzrost naprężeń w szynie oraz przyrost oddziaływań dynamicznych na warstwę podsypki, co prowadzi do degradacji nawierzchni.Sztywność podtorza ma istotny wpływ na ogólną sztywność nawierzchni, a zatem na jakość geometryczną, ugięcia oraz trwałość toru. Sztywność nawierzchni jest wartością wynikającą ze sztywności wszystkich warstw, a zatem zależy od właściwości i grubości podsypki, warstwy ochronnej, ew. materiału zasypowego użytego w pracach ziemnych oraz podłoża.
Stabilizacja warstwy ochronnej georusztem może zwiększyć nośność i sztywność podtorza, zwłaszcza w przypadku występowania w podłożu gruntów słabonośnych lub niejednorodnych.
Sześć korzyści płynących ze stabilizacji podtorza georusztem
Wzrost sztywności podtorza: Sztywność podtorza ma bezpośrednie przełożenie na ugięcie toru pod obciążeniem. Wysoka sztywność jest niezbędnym warunkiem zachowania założonych prędkości eksploatacyjnych. Wzrost sztywności osiągnąć można przez zastosowanie stabilizacji warstwy ochronnej georusztem.Redukcja niejednorodności: Niejednorodne warunki gruntowe przekładają się na zmienną sztywność torowiska, co prowadzi do nierównomiernego osiadania i ugięć toru. Stabilizacja warstwy ochronnej georusztem redukuje niejednorodność sztywności, zapewniając bardziej równomierne oparcie dla nawierzchni.
Wzrost nośności i redukcja osiadań podtorza: obecność gruntów słabonośnych w podłożu gruntowym prowadzi do wzrostu osiadań nasypu, ograniczenia sztywności podtorza i pogorszenia geometrii toru. Stabilizacja warstwy ochronnej zwiększa nośność, ogranicza osiadania i spowalnia zmiany położenia toków szynowych.
Redukcja przemieszczeń podsypki i deformacji toków szynowych: Poziome przemieszczenia tłucznia spowodowane obciążeniami od ruchu – zwłaszcza na odcinkach o słabym podłożu – prowadzą do nadmiernych deformacji toków szynowych. Stabilizacja podsypki ogranicza przemieszczenia ziaren tłucznia, pozwalając na dłuższe zachowanie geometrii toru i wydłużenie okresów między podbijaniem podkładów.
Minimalizacja degradacji tłucznia: Ścieranie ziaren tłucznia pod wpływem obciążeń od ruchu prowadzi do powstawania drobnych cząstek, które zanieczyszczają warstwę podsypki, ograniczając jej wodoprzepuszczalność i sztywność. Stabilizacja podsypki ogranicza przemieszczenia ziaren względem siebie, a zatem redukuje ich degradację i pozwala na zachowanie wytrzymałości i wodoprzepuszczalności.
Płynne przejście między różnymi podłożami: W miejscach, gdzie tor przebiega na takich obiektach jak przepusty czy mosty, może dochodzić do nagłych zmian sztywności. Prowadzą one do pogorszenia geometrii toru i ograniczenia jego parametrów funkcjonalnych, co skutkuje ograniczeniami prędkości. Stabilizacja podtorza georusztem w takich miejscach owocuje zmniejszeniem różnic sztywności i bardziej płynnymi przejściami między odcinkami o różnym charakterze.
Firma Tensar opracowała metodę projektową opartą na parametrach pracy konstrukcji – umożliwia ona określenie takich grubości podsypki i warstwy ochronnej, które pozwalają na uniknięcie uszkodzenia nasypu i podłoża w założonym okresie eksploatacji linii. Metoda uwzględnia również przewidywany tonaż i ruch na linii, co pozwala na prognozowanie akumulacji odkształceń podłoża i zapobieganie nadmiernym deformacjom podtorza (pogrążania podsypki w torowisku) oraz postępującym uszkodzeniom.
Sprawdzona metoda projektowania na podstawie parametrów pracy konstrukcji
W podejściu projektowym wykorzystano najnowsze, trójwymiarowe modele metody elementów skończonych (MES) z zaawansowanymi modelami konstytutywnymi plastyczności, pozwalającymi na prognozowanie trwałych deformacji gruntów spoistych i niespoistych pod obciążeniami od ruchu. Korzyści płynące z zastosowania stabilizacji podsypki i warstwy ochronnej georusztem Tensar TriAx wyliczane są z zastosowaniem modelu konstytutywnego „Tensar Stabilised Soil”, którego parametry wejściowe wyznaczone zostały w wielkoskalowych badaniach trójosiowego ściskania, prowadzonych na typowych materiałach wykorzystywanych w podsypkach i warstwach ochronnych stabilizowanych georusztami TriAx. Na podstawie wyników badań parametrycznych z wykorzystaniem MES opracowano prosty model obliczeniowy zmobilizowanej nośności, pozwalający na szybkie analizowanie licznych wariantów z perspektywy pracy konstrukcji. Metoda projektowa przeszła weryfikację na podstawie testów laboratoryjnych oraz danych z badań terenowych w pełnej skali.